Därför är gravidyoga en bra förberedelse inför förlossningen

Det finns en hel del du kan göra för att underlätta din förlossning. En del kvinnor känner sig ängsliga och skjuter problemet ifrån sig. Helt klart är det inte alltid så lätt att föda barn. Det spelar ingen roll hur naturligt det är. När smärtorna kommer så kan det vara nära till paniken. Därför ska du börja långt innan den dagen med att lära känna din kropp. Det finns också olika övningar och kurser som kan vara bra att inkludera i dina förberedelser.

Alla vet hur viktigt det är med en god kost när du är gravid. Du vill ju att barnet ska få det allra bästa. Många slutar röka, eller till och med dricka kaffe. Allt för att bebisen ska ha en chans att bli stark. Men du måste också tänka på dig själv. När du väntar barn så utsätts kroppen för stora påfrestningar som sedan kulminerar i förlossningen. Genom att ta hand om dig själv kan du bättre njuta av hela processen, ända tills du håller din nya familjemedlem i famnen.

De allra bästa övningarna

Vilken form av motion eller förberedelser du väljer är naturligtvis ett personligt val. Samtidigt så lönar det sig att läsa på och se vad andra kvinnor har haft nytta av. För varje år föds det runt 120 000 barn i Sverige. För att inte nämna resten av världen. Du kan mycket väl dra nytta av deras erfarenheter och tips. Ett av dessa kan vara att gå på gravidyoga.

Yoga är inte längre helt nytt i Sverige, det har funnits ett bra tag. I andra delar av världen har man praktiserat yoga i tusentals år. Bara detta faktum borde vara nog för att undersöka det lite närmare. Det är egentligen en del av den hinduiska religionens riter, men har idag förvandlats till en form av motion. Fast det går lite djupare än så, eftersom den också inkluderar sinnet samt andningen. Det är just därför som så många gravida har funnit att det hjälper.

Ibland kan du känna dig dragen till sängen eller soffhörnet. Ju större och mer otymplig du blir desto svårare blir det att röra sig. Men det bästa är att fortsätta vara aktiv genom hela graviditeten. Såvida det inte finns andra komplikationer som gör det bäst att ligga ner. En frisk kvinna med en vanlig graviditet kan må flera gånger bättre genom att vara uppe och träna. Detta betyder naturligtvis inte att du ska springa ett maraton. Då är yoga ett mycket bättre val.

Vad är gravidyoga?

Yoga handlar rent allmänt om andningstekniker, avslappningsövningar och fysiska positioner. För den som vill inkluderar den egentligen också meditation, så att sinnet får lite träning också. Gravidyoga är en variant som är speciellt anpassad till de särskilda behov som en gravid kvinna har. Du kan ju inte göra vilka rörelser som helst. Fokus ligger väldigt mycket på andningen här, något som också kan komma väl till hands när det är dags att föda. Vestmanlands Läns Tidning skriver i en artikel om hur gravidyogan hjälper en att finna stillhet.

Men det är inte bara fråga om att finna stillhet. Gravidyogan kan ge dig mer energi och tillförsikt. Du lär känna din kropp och kan kontrollera den på ett helt nytt sätt. Bara det att du lär dig andas på ett nytt sätt är befriande och kan minska olika former av smärta. Gravidyoga stärker också dina muskler på rätt ställe. Allt går så mycket lättare när du vet hur du ska hantera din kropp.

Vare sig du har provat på yoga tidigare eller inte så kan det vara rätt tid för det nu. Att vara väl bekant med sin kropp och vad den kan klara av kommer att göra din förlossning enklare. Så gott det går, för där känns det verkligen som ett maraton. Dagens sjukvård gör allt för att göra det till en god upplevelse. De tillåter en hel del personliga önskemål och uppmuntrar alla att förbereda sig väl. Ju djupare din kunskap om andning och muskler är desto lättare kommer det att vara under födseln. Du kommer att klara av en hel del helt automatiskt.

En helt fantastisk födsel

Det tär på kroppen att vänta barn, de flesta kvinnor är bra trötta när de väl kommer in till förlossningen. Och det är då det stora arbetet börjar för många. Det kan ta timmar av krystvärkar innan bebisen kommer ut. Här är det inte fråga om att orka med eller inte, du bara måste gå igenom förlossningen. Samtidigt så är förväntan hög. Speciellt om det här är ditt så efterlängtade barn som äntligen ska komma ut.

Då är du glad att du tog dig tid att lära dig allt du kan om vad som händer och sker. Alla de där yoga-timmarna när du lärde dig andas på ett sätt som minskar smärtorna. Att du kan kontrollera din kropp något så när, även i en så svår situation som en födsel. Det hjälper dig att fokusera på det allra viktigaste, nämligen att du snart ska få hålla om ditt barn. Vare sig det är första eller femte förlossningen du går igenom så känns det alltid som ett mirakel. Expressen skriver här om gravidyoga som förberedelse inför förlossningen.

Vissa kvinnor klarar av att njuta av sin förlossning. De delar upplevelsen med sin partner, och kanske en nära vän eller släkting. På en del sjukhus kan du ta med dig egen musik, tända ljus och nästan mysa dig igenom födseln. Det går inte alltid så lätt att göra det och du måste vara öppen för vad barnmorskan har att säga. Poängen är dock att det är värt ansträngningen att förbereda sig och planera väl i god tid.

Träna din kropp inför den stora dagen

När du väntar barn har du en ganska bra kunskap om när barnet ska komma. Det kan kännas som att den dagen ligger väldigt långt in i framtiden. Samtidigt så blir det allt svårare att röra sig och träna vartefter månaderna går. De sista veckorna kanske du förstår liknelsen med en val på torra land. Du kommer knappt in i badrummet trots att du måste dit var femte minut.

Med gravidyoga tränar du upp musklerna som du kommer att använda under födseln. Du stärker också de delar av kroppen som sliter allra mest med att ha en flera kilo stor kula på magen. Helt klart kan du inte vrida och böja dig på samma sätt som i vanlig yoga. Istället ska du satsa på att delta i de klasser som vänder sig direkt till de gravida. Det är en lindrigare metod med övningar som tar hänsyn till att din kropp inte riktigt är sig lik.

Hur mycket och vad du kan träna när du väntar barn beror en del på hur pass aktiv du var innan graviditeten. Men alla kan må bättre av att göra lite lugn yoga, lära sig andas och stärka sin kropp. Kombinera det med sund kost och så mycket vila som du behöver. Ibland kan det senare vara lättare sagt än gjort, speciellt om du redan har små barn. Men ju mer du kan förbereda dig inför förlossningen, desto bättre. Du vill ju inte bara få ut barnet men kunna delta i processen och låta den vara en upplevelse.